Volume 4/2010 N. 1-2 NUOVA SERIE

Museologia Scientifica

Anno: 2010
Volume: 4

Riassunto
Parlare di Teatro-Scienza è parlare di uno strano ircocervo. Stimolante, desiderato e inafferrabile fin dalla de - finizione. Per venirne a capo e stabilire una volta per tutte se si sia affacciato stabilmente sulla scena con - temporanea (intra ed extra museo) è utile confrontare le due principali voci del dibattito anglosassone, quelle della critica Kirsten Shepherd-Barr e quella del chimico e drammaturgo Carl Djerassi, padre della pillola anticoncezionale. Sebbene l’elusività della fusione resti intatta, si chiariscono lo scenario, le prospettive e le divergenze di approccio che ne rallentano sviluppo ed evoluzione.

Parole chiave
teatro, musei, scienza, arte, didattica.

Does a “science-theatre” really exist?

Abstract
Speaking about Science-Theatre is like speaking about a strange hircocervus. Stimulating, desirable and elusive even in its definition. To come to terms with it and establish once and for all if it has appeared firmly on the (intra- and extra-museum) contemporary scene, it is useful to compare the two principal voices in the Anglo-Saxon debate, those of the critic Kirsten Shepherd-Barr and the chemist and playwright Carl Djerassi, father of the contraceptive pill. Although the elusiveness of the science-theatre fusion remains, the scenario, perspectives and divergences of approach that are retarding its development are clearer.

Keywords
theatre, museums, science, education, entertainment.

p. 187 / Volume 4/2010 N. 1-2 NUOVA SERIE

Humanity’s great journey. A scientific exhibition dedicated to the work of Luigi Luca Cavalli Sforza

p. 194 / Volume 4/2010 N. 1-2 NUOVA SERIE