Riassunto
L’aderenza della mission dei musei alla definizione ICOM di museo “al servizio della società e del suo sviluppo” implica un continuo confronto con le sfide contemporanee, non solo nel tradurre questo impegno in programmi culturali, ma anche nel saper aprire un dialogo fertile con la società. Una strategia comune ben definita può essere quella di concorrere alla realizzazione dei 17 obiettivi dello sviluppo sostenibile dell’ONU.
La loro analisi in un’ottica di sviluppo economico locale ha portato all’elaborazione di cinque aree di azione.
Tra di esse vi è lo sviluppo economico, ciò implica che anche i musei si riconoscano come attori di sviluppo, non solo nell’educazione e nella divulgazione, ma nella consapevolezza di essere generatori di occupazione, di reddito, di indotto e soprattutto di opportunità.
L’interazione con il mondo imprenditoriale, non limitatamente in un’ottica di mera sponsorizzazione, assume un significato culturale: sensibilizzazione di nuovi pubblici, coinvolgimento e valorizzazione della conoscenza e della ricerca delle imprese per generare una positiva contaminazione nelle esposizioni, negli eventi, nell’educazione.
Parole chiave
sviluppo sociale, interazione, attori economici, contaminazione, sviluppo economico.
The museum and companies: which interaction, which compromise? Reflections on the relationship between museums and companies
Abstract
The adherence of the museum’s missions to the ICOM definition of museums as institutions “in the service of society and its development” implies a continuous dialogue with contemporary challenges, not only in translating this commitment into cultural programs, but also in growing a productive dialogue with the society. This might translate in a thoughtful contribution to the achievement of the 17 Sustainable Development Goals (SDGs) of the UN. Their analysis, framed in the context of local economic development led to the development of five actions. Among them, ‘economic development’ is not only interpreted by museums as being key actors of education and dissemination projects, but as boosters of employment, income, and satellite activities for a region and more generally as generators of opportunities.
The interaction with the business world, not limited to a mere sponsorship perspective, takes therefore on a cultural significance by raising awareness in new audiences and by translating positive contamination with companies in the development of exhibitions, research projects, and the development of new events and education activities.
Keywords
society development, interaction, business actors, contaminations, economic development.
p. 110 / Volume 13/2019 NUOVA SERIE